FYN ER CLEAN
FYN ER CLEAN
“Vi vil hellere bruge vores penge på afskrivninger end på reparationer”. Jørgen Nestor, direktør for Klinthom I/S på Fyn, har en klar filosofi for maskiner. Uanset om de er grønne eller gule – så skal de være nye.
“Laver du regnestykket hen over en periode på nogle år, så koster det dig det samme at have en ny maskine som en gammel maskine”. Jørgen Nestor tegner et diagram i luften, mens han argumenterer og redegør for sin ligning.
“En ny maskine ved vi hvad koster. Det er bare afskrivningen. Det er en lige linje. På en ældre maskine dukker der reparationer op, som vi ikke ved hvad koster. Og en ting er selve reparationen. Ved siden af har du en mand og en gummiged, der ikke har noget at lave når maskinen står stille. Det koster. Det ved alle, der arbejder med stort maskineri”, siger Jørgen Nestor.
En ny maskine ved vi hvad koster. Det er bare afskrivningen. Det er en lige linje. På en ældre maskine dukker der reparationer op, som vi ikke ved hvad koster.
- Jørgen Nestor
Man kunne også spørge til hans baggrund: Ingeniør og økonom. Og tidligere kraftværkschef med ansvar for 16 værker. Et solidt CV. Jørgen Nestor ved hvad han taler om, når han udbreder sig om maskiner og teknologi.
Lader tallene tale
Når Jørgen Nestor skal træffe en beslutning, så lader han tallene tale og vejer fordele og ulemper på en guldvægt. Han elsker Excel-ark og de fortæller ham typisk, at når en maskine har rundet sin tre års fødselsdag, så er det tid til at lade den gå i bytte for en ny.
“Maskinerne udvikler sig hele tiden. Komptech er en innovativ virksomhed i en ellers meget konservativ branche. De andre store spillere tør ikke implementere ny teknologi, fordi de er bange for, at det ikke virker. Det tør Komptech og de lykkes med det. Det adskiller dem fra de andre. Der kommer konstant nye modeller. Og du ved bare, at den næste model er blevet markant bedre end den forrige”, fortæller Jørgen Nestor.
Det var da også nemt for ham at træffe beslutningen om at lade Klintholms “gamle” neddeler, en tre år gammel Crambo 5000 HD, gå i bytte for en ny forårsgrøn Crambo 5200 Direct. For der var penge at spare.
I runde tal giver det en besparelse på 25-30% brændstof. Vi kan simpelthen køre meget mere igennem på literen og det betaler sig.
- Jørgen Nestor
“Vi skiftede udelukkende af hensyn til det lavere energiforbrug. 5000 HD’eren brugte cirka 40 liter i timen. Det gør den nye 5200 Direct også, men den producerer væsentligt mere. I runde tal giver det en besparelse på 25-30% brændstof. Vi kan simpelthen køre meget mere igennem på literen og det betaler sig”, forklarer Jørgen Nestor.
Lukker ikke hestekræfter ud til gråspurvene
Hold godt fast, for nu bliver det både teknisk og nørdet. Her kommer forklaringen på, hvorfor Klintholm har sparet 25-30% brændstof.
Hvor Crambo 5000 HD er diesel-hydraulisk, bygger Crambo 5200 Direct på en teknologi med mekaniske drev. Motorens hydraulikpumper og valsernes hydraulikmotorer er erstattet af mekaniske gear, som automatisk skifter op og ned eller reverserer alt efter hvor stor belastningen er på valserne. Det giver et næsten konstant omdrejningstal på motoren.
Med den nye teknologi, bliver kraften sendt direkte i tænderne. Det giver en meget bedre kraftudnyttelse. Der er ikke noget, der går op til fuglene.
- Jørgen Nestor
“Hydraulik er smart, men det udvikler en masse varme. På vores gamle Crambo 5000 HD sidder der en oliekøler på 110 kw. Det svarer til omkring 150 hestekræfter. Det vil sige, at ud af motorens samlede cirka 500 hestekræfter, går de 150 hestekræfter op til gråspurvene. Energien går simpelthen tabt. Med teknologien i den nye Crambo-5200-neddeler, bliver kraften sendt direkte i tænderne. Det giver en meget bedre kraftudnyttelse. Der er ikke noget, der går op til fuglene”, fortæller Jørgen Nestor.
Mere Komptech, mindre brændstof
Crambo 5200 Direct er ikke det eneste anlæg, der hedder Komptech til fornavn hos Klintholm. For eksempel har en Komptech Cribus 3800 E, der er et diesel-elektrisk anlæg, overtaget for en bare to år gammel Cribus 3800.
Det nye diesel-elektriske anlæg fungerer ved, at en lille dieselgenerator laver strøm til flere elmotorer, som blandt andet driver selve maskineriet, sigtetromlen og færdigvarebåndet. På den måde arbejder anlægget mere økonomisk (med op til 30% lavere energiomkostninger) end anlæg med en traditionel diesel-hydraulisk motor. Det brændstofbesparende princip er, at en motor, der kører med et konstant antal omdrejninger, bruger langt mindre brændstof end en motor, der går op og ned i omdrejninger.
“Det nye tromlesortereanlæg bruger kun fire liter diesel i timen”, forklarer Jørgen Nestor. Men det er ikke kun økonomien, der tæller i regnskabet. “Det passer ind i den grønne profil vi gerne vil have. Som kommunalt selskab vil vi gerne omgås vores ressourcer med respekt.”
På Klintholms kanter er Fyn ikke bare fin – her er Fyn clean.
Paradoksalt naboskab
De 90 hektarer, som Klintholm breder sig over, ligger klos op ad et Natura 2000 område – et areal, der er udpeget og “fredet” for at beskytte sårbare dyr og planter.
Det er bare en mulighed for at bevise, at vores systemer fungerer og passer godt med vores grønne profil.
- Jørgen Nestor
Et skrøbeligt naturområde lyder umiddelbart som et paradoksalt naboskab for et affaldsdeponi. Men Jørgen Nestor og hans folk har styr på tingene og har et godt forhold til Miljøstyrelsen og Danmarks Naturfredningsforening. “Det er bare en mulighed for at bevise, at vores systemer fungerer og passer godt med vores grønne profil”, fortæller Jørgen Nestor lige så selvsikkert, som når han tegner diagrammer i luften.
FAKTA
Klintholm I/S er et kommunalt affaldsselskab og deponi. Ejerkredsen tæller seks kommuner: Faaborg Midtfyn, Kerteminde, Langeland, Nyborg, Svendborg og Ærø. Og det er primært også dem, der er kunderne.